درخت های سر کوه را که شانده
خان اقا سعید خان اقا سعید

به سایت محترم افغانن جرمن انلاین إ

در هفته گذشته در ارتباط نامه  آغای داوود موسی مضمون خود را ارسال روی هم رفته طوریکه خودم پیش بین بودم موفق به نشر از طریق  آن سایت شد نتوانست وسایت محترم مشعل  آنرا به مطالعه هم وطنان عزیز قراردادند که از ایشان متشکرم .

کنون در سایت جرمن انلاین محترم ناصر تیموری مضمون نوشته اند تا جاییکه مضمون شان ارتباط به فعالیت های ترقی خواهانه دولت جمهوری به نفع کشور  می باشد  قابل قدر دانسته شده بل الخاصه فعالیت های خستگی نا پذیرو فداکاری  ووطن دوستی     ریس جمهور شهید که رهبری سالم شان در کشور درخور تمجید است  .ولی عده یی به خواهش خود ویا هم به تقاضای دیگران می خواهند که در جریانیکه اگاه هم نباشند از تفکر شخصی خود در کدر رهبری آن بدون در نظر داشت مراتب اداری  آن زمان به قضاوت نشسته سوال از خود گذری یک ملت بیچاره را که یک شخصیت آگاه نوشته است را به باد استهزا قرار داده می خواهند به فراموشی  سپار یده شود تا ازادگی یک ملت که در حال از بین رفتن است کاملا  مضمحل شود .

هم چنان در فعالیت وتشکیلات کودتایی ان زمان که به جذ رهبری آن اشخاص دیگری اطلاع نداشت همچنان نباید داشته باشد به داوری نشسته ومی نویسند هرچه که دل شان  می خواهند وافغان جرمن انلاین هم نشر می نماید بدون این که تعمق کند که نشر شود یاخیر .  

افزون به آن اینرا باید متوجه می شدند که یک جریان سیاسی آن هم کودتا به ابتکار واز جانب یک شخص عملی شده نمی تواند فداکاری همه اعضای آن جریان است که به موفقیت های آن صحه می گذارد  مگر نقش رهبری قابل توجه می باشد همه انرا دانسته   و  هیچ شخص منکرآن شده نمی تواند  .سوال بوجودمی اید وآن این است که .

نمی دانم چرا وبه کدام صلاحیت .؟   نقش مرحوم سید عبد اللله را از دوکتور شرق در کودتای 26سرطان 1352 حیاتی شماریده وچنین می نویسند که گویا ایشان بودند که اقتصاد کشور را استقامت داده  ورونق بخشیده بودند . نه صدارت عظمی نقش داشت ونی هم متباقی اورگان های دولت .

از دیگر مطالب مضمون آغای ناصر تیموری   گذشته  . صرف به یک قسمت آن که  شرکت اریانا     است  می پردازم .   کفایت می نماید که قضاوت عجولانه و یک جانبه شان بر ملا شود . گرچندیکه در ایمایل شان که معرفی کرده بودند نوشته بودم تا صرفاّ به خود شان نوشته نمایم مگر ایمایل را که نوشته بودند  سیستم یا هو نوشت ک فعال نیست . مجبور ذریعه این نامه به مطالعه شان میر سانم  که تصدی شرکت اریانا در سال 1334   به شراکت   افغانستان  و  کمپنی پان امریکن امریکا تحت ادره  محترم فیض محمد احمد زی مراحل تکاملی خود را طی وبسال 1342 یکی از شخصیت های مشهور افغانستان بنام سلطان محمود غازی که در فرانسه وامریکا تحصیلات خود را اکمال کرده بود .وبا شاه کشور علاوه بر پسر کاکا بود ن باجه هم بود و نامبرده شخص کاردان و شناخته شده وقابل اعتماد بود .در راس اداره هوایی ملکی وتوریزم قرار گرفت که شرکت اریانا هم جز ان بود .

در وقت جمهوریت ایشان رضایت به ادامه کار در جمهوریت را نداشتند با  وصف عدم رضایت شان به ادامه کار. حکومت جمهوری از موصوف تقاضا نمود تا به کار خود ادامه  داده با دولت   جدیداتاسیس جمهوری همکاری نمایند نامبرده خواهش حکومت را پذیرفته وبه وظیفه خویش  ادامه دادند که به ابتکار وفعالیت ایشان سه فروند طیاره های دی سی ده از کشور ایالات متحده امریکا خریداری از  آن جمله یک پروند آن به کابل  مواصلت وشامل عملیات پرواز شده   ودو پروند آن منتظر آمدن به کشور در سال های اینده بود که آمدن کودتای 7 ثور  1357  آ ن همه را به حال تعلیق در اورد وروند کشور را سرچپه کرد .

بنده کدام هدف و منظورخاص در  نوشتن فوق نداشته وندارم ولی این وظیفه همه است که در قضایاییکه وارد می باشند بنویسند تا اشخاص به سلیقه های شخصی خود  خدام کشور را  با نوشته های خود دل سرد نساخته هر گاه به بزرگان احترام کرده نمی توانیم دل سرد هم نسازیم . بل الخاصه دوکتور صاحب شرق را که یک روستا زاده دانشور بوده ومخذنی از تاریخ چند دهه کشور می باشند . هم چنان  از دوکتور صاحب تقاضا میشود تا از هم چو نوشته ها دل سرد نشده چنانچه به خواهش پروفیسور صاحب هاشمیان گوشه یی از تاریخ کشور را روشن ساختید منبعد هم  . همه مردم کشور را در موارد خاص آگاهی دهید که  انتظار دارند  تا شما  بنویسند  و مردم از عمق قضایا اگاهی یابند . موضوع سفربری دیروز ... خیلی جالب بود افتخار به مردمیکه با شکم گرسنه وبدون اسلحه این شهامت را داشتند که از تمامیت ارضی خود دفاع نمایند ودر مقابل کشوری ایستادگی کنند که دیروزسنتوو غرب پشتیبا نش  بود .  

هم چنان از  سایر بزرگان کشور که حیات دارند تقاضا می شود تا  آن چه به تاریخ کشور ارتباط می گیرد وآ ن به همه مردمان کشور تعلق دارد آنرا  بیان بفرمایند که مردم متوجه به اینده  شده.وتدبیر گرفته بتوانند.

واز گفتار کسا نیکه سوال کنان می گویند درخت های سر کوه را که شانده ازرده نشوند  

 کاپی ها                                                                                            باحترام

1-   به سایت محترم مشعل.

2-به سایت محترم کابل ناتهه.

3-به سایت محترم اریایی.

4-به مجله محترم اهینه افغانستان


November 28th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها